Skal jeg beskytte min idé? Mange iværksættere er bange for, at nogen kopierer deres idé, men generelt skal du ikke være bange for det, med mindre du har opfundet noget ganske banebrydende.
Idéer er ikke meget værd, med mindre de kommer ud og lever
Alt for mange gemmer deres idéer i en skuffe i skrivebordet – og det bliver du ikke millionær af. Du skal søsætte din idé og sælge din idé, hvis den skal være mange penge værd.
Hvordan beskytter jeg min idé?
Der er forskellige måder at beskytte sin idé, men generelt set skal du i første omgang overveje, om den er værd at beskytte. Du kan fx beskytte en idé, hvis den er unik og et produkt som en slags opfindelse eller noget, andre ikke har lavet. Men det er svært at beskytte et koncept, da det i udgangspunktet ikke kan beskyttes. Har du fundet på et godt navn, kan du beskytte det, så andre ikke bruger navnet. Igen er det vigtigt, at navnet et unikt og ikke kan forveksles med andre navne.
Skal jeg være bange for, at mine idéer bliver stjålet?
Mange iværksættere er bange for, at deres idé bliver stjålet, men sagen er, at det er svært at undgå, med mindre du kan patentere den. Du skal nok mere bekymre dig om, hvorvidt du kan nå at få kunder, inden andre kopierer dig. Og skulle det ske, så er markedet ofte større, end man lige går rundt og tror, så der er plads til to lignende produkter.
Varemærkeregistrering
Hvad er varemærkeregistrering?
Et varemærke består af fx tegn, der gør det muligt at adskille din virksomhed fra andre. Det kan fx gengives grafisk i form af et logo. Det kan også være et godt slogan. Det væsentlige er, at det skal være unikt og have et særpræg. Et varemærke kan også være en lyd eller en bestemt farvekode. Når man foretager en varemærkeregistrering, skal man vælge inden for ca. 40 klasser/kategorier – typisk vælger man tre, sådan så ens varemærke registreres inden for de tre mest relevante områder.
Hvad koster det at trademarke?
Et trademark er den engelske betegnelse for varemærke. Prisen er ca. 5.000 til 10.000 kr. for at registrere et varemærke i Danmark, og hvis du skal udvide det til EU eller USA, koster det mere.
Hvad koster det at registrere et varemærke?
Prisen for at registrere et varemærke er altså den samme som for at registrere et trademark, da det blot er den engelske betegnelse for den danske.
Kan man tage patent på et ord?
I udgangspunktet kan du ikke tage patent på et ord, men du kan varemærkeregistrere et ord, sådan så andre ikke må bruge det ord. Et patent er en eneret til brugen af en opfindelse. Fx kan man tage patent på en smart produktidé, sådan at andre ikke producerer det samme produkt. Sådan får du de kommercielle fordele og indtægter ved at sælge et sådan.
Hvad er varemærkeregistrering?
Varemærkeregistrering er blot en registrering af et varemærke – det kan fx være et firmanavn eller et slogan, som kun du må anvende til kommercielle formål. Således kan det gode slogan være dit i den periode, som du har betalt for. Normalt betaler man for en sådan registrering i 10 år og kan derefter forlænge det.
Ophavsret
Hvad betyder det at have ophavsret?
Ophavret er knyttet til en fysisk person. Det kan fx være en musiker eller en kunstner, som har lavet et værk.
Hvornår har man ophavsret?
I udgangspunktet får du ophavsret, når du fx skriver noget eller skaber et kunstnerisk værk. Så er det din “opfindelse”, og du har ophavsretten til denne frembringelse.
Hvad er forskellen på copyright og ophavsret?
Copyright sker, når du fx har skrevet din egen tekst eller frembragt dit eget kunstværk. Du får altså copyright.
Hvor meget koster ophavsret?
Det koster faktisk ikke noget at få ophavsret ej at sammenligne varemærkeregistrering. Ophavsret er noget, som du bare får ved at frembringe typisk litterære eller kunstneriske værker.
Konceptudvikling
Hvad er konceptudvikling?
Konceptudvikling er den proces, som du skal igennem, når du skal udvinde eller opfinde et koncept. Et koncept kan være en bestemt måde at vise et produkt på i samspil med nogle bestemte omgivelser. Fx er Joe & The Juice et koncept til en juice- og sandwichbar. Her får du friskpressede juice og sandwiches serveret af friske, unge mennesker og til høj musik.
Hvad laver en konceptudvikler?
En konceptudvikler er typisk en kreativ person, som tænker over, hvad der kan påvirke folks sanser og dermed præge dem, som kommer i nærheden, til at involvere sig.
Hvordan beskriver man et koncept?
Et koncept består typisk af et navn, nogle produkter og en udtryksform, som bygger på en storytelling. Hvad du gerne vil fremvise, og hvilken rytme du ønsker at skabe. McDonalds er et andet eksempel på et koncept. Her har man forsøgt at skabe nogle sjove, familievenlige rammer, mens man spiser mad.
Hvad er en digital konceptudvikler?
En digital konceptudvikler er en person, som udtænker koncepter til digitale platforme. Det kan fx være et digitalt koncept, hvor man er mentor online. Eller fx dengang Facebook blev opfundet – da kom det også ud af en tanke om at flytte sociale fællesskaber online. At gøre dem digitale.
Koncept
Hvad er et koncept for et startup?
Et koncept til et startup kan fx være Wolfpack. Deres koncept er, at de har pakket noget så kedeligt som udlægshåndtering ind i nogle sjove ulve-rammer, hvor konceptet er, at man står sammen som i en ulveflok, når man lægger ud på vegne af virksomheden.
Hvordan finder du på et stærkt koncept?
Det er svært at komme op med et stærkt koncept, som er let at afkode for brugerne, men hvis du prøver at sammensætte din kerneidé og sætte den ind i nogle utraditionelle rammer, så har du et fundament at bygge videre fra. Tænk på andre virksomheder, som har et stærkt koncept, og prøv at skrive ned, hvad de gør anderledes i forhold til deres konkurrenter. Hvorfor kan du huske dem, eller hvordan gør de deres produkt interessant? De samme overvejelser kan du bruge på dit eget koncept.
Hvorfor er ens koncept vigtigt?
Dit koncept er vigtigt, fordi det kan bruges som løftestang til at adskille din virksomheds produkter fra dine konkurrenters. Fx er det jo ikke, fordi McDonalds har verdens bedste burgere, men de har et af verdens bedste koncepter. Så med et godt koncept kan du tiltrække kunder.
Download gratis app til kvitteringer
Kontakt os
CVR: 43695630
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø
Du leder sikkert efter
Bliv en del af flokken
Sæt kløerne i verdens letteste udgifter