Branding og hvorfor det er vigtigt

Hvor vigtigt er et brand, når du starter? Vigtigt som så meget andet. Branding er nøglen til at skille sig ud blandt mængden og til at skabe tillid hos dine kunder. Få her de mest generelle råd, der kan gøre en forskel for dig.

Introduktion til branding på 5 minutter
Branding er et totalt overset område for mindre virksomheder, fordi det er en af de sværeste og dyreste discipliner, hvis du ikke selv besidder disse kompetencer. Men forhåbentlig kan du her få inspiration til at gå i gang og tænke over, hvordan du over tid kan bygge et stærkt brand.

Download Whitepaper om branding, og gå ikke glip af alle de gode råd om branding. LINK TIL WHITE PAPER.

Hvad betyder et godt brand?
Et godt brand består først og fremmest af et godt navn og koncept. Altså noget, som adskiller sig radikalt fra konkurrenterne og er let at afkode som kunde. Et brand kan få kunderne til at grine eller give en anden følelse. Tænk bare på Ferrari – med det samme får du en følelse af luksus og noget uopnåeligt. Eller tænk på Coca-Cola på en varm sommerdag, og straks løber din mund i vand. Eller tænk på Wolfpack, og straks tænker du på let udlægshåndtering. Tre eksempler, som skaber en følelse i din krop og noget, som du let kan huske, fordi de alle tre har nogle specielle navne.

Hvordan bygger jeg et brand?
Et godt brand bygger du fra bunden med afsæt i et navn, som meget gerne må indeholde det, du sælger. Det må altså gerne afsløre noget af det, du laver. Det er dog ikke en forudsætning. Udover navnet skal du blive afklaret i forhold til, hvad du gerne vil signalere til din målgruppe. Skal det være “troværdigt”, “sjovt”, “let” eller noget fjerde? Udover navnet og farverne skal du gøre dig nogle overvejelser om, hvad du kan bygge af koncept, sådan at det handler om andet end blot nogle funktioner, som dit produkt besidder.

Eksempler på kendte brands og hvorfor de er kendte
Tilbage til Ferrari – de er kendte for luksusbiler, der kører stærkt – og de har været det i meget lang tid. Gode brands holder sig og huskes, fordi de har sat en følelse i gang i din krop. De er kendte, fordi deres biler ikke kan sammenlignes med andre, og fordi de har vundet et hav af motorløb. Den følelse af at ”være den bedste” og “vinde” vil deres kunder også gerne have. Dernæst er de blevet kendte, fordi deres priser er høje, så ikke alle mennesker nogensinde kommer i nærheden af deres biler.

Hvad betyder begrebet branding?
Branding betyder egentlig bare “brandmærke”, og som et brandmærke antyder, er det noget, som “brænder” sig fast. Det stammer oprindelig tilbage fra dengang, man havde kvæg, der fik et brændemærke.

Hvilke former for branding er der?
Der er et hav af forskellige brandingformer. Her får du tre forskellige: personbranding, produktbranding og virksomhedsbranding. Det første handler om, at du som person kan skabe dig et brand omkring din person, mens det andet er fokuseret omkring selve produktet – fx en tandpasta. Så er der virksomhedsbrand, som er en paraply af brands. Det kunne fx være Ikea.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag whitepaper om Branding & identitet.

((SIGN UP FORM FOR NEWSLETTER NEEDS TO GO HERE))

Bogforing - Wolfpack - Branding

Bogføring

Alt det, du skal vide om bogføring

Beregnere - Wolfpack - Branding

Budget

Bliv klogere på budgetterne

Euro - Wolfpack - Branding

Bank

Oprettelse af bank
mm.

Bogforing - Wolfpack - Branding

Bogføring

Alt det, du skal vide om bogføring

Beregnere - Wolfpack - Branding

Budget

Bliv klogere på budgetterne

Euro - Wolfpack - Branding

Bank

Oprettelse af bank
mm.

Sol - Wolfpack - Branding

Markedsføring

Sådan markedsfører du dit firma

Fordele - Wolfpack - Branding

Branding

Sådan bygger du dit brand

iPhone - Wolfpack - Branding

Digitalisering

Den digitale organisation

Wolfpack Stacked - Wolfpack - Branding

Download gratis app til kvitteringer

App Store - Wolfpack - Branding
Play Store - Wolfpack - Branding