En kvittering er et stykke printet papir, som beskriver hvad, hvor og hvornår, at du har købt en vare eller en ydelse – og hvad den har kostet. Kvitteringen er dit bevis på, at du har betalt, og du skal bruge kvitteringen for at kunne returnere det købte eller få penge tilbage for dit udlæg til købet.
Hvad er en kvittering?
En kvittering er dokumentation for et køb, du har gjort. Dokumentation i form af en kvittering er vigtig, at hvis noget går i stykker, for med kvitteringen kan du foretage en reklamation på det pågældende produkt. For virksomheder har kvitteringer en meget vigtig regnskabsteknisk funktion, idet forskellige slags køb kan sikre virksomheden skattefradrag.
Hvad skal en kvittering indeholde?
Hvis du ikke har for vane at granske dine kvitteringer, er du nok ikke blandt dem, som på stående fod kan remse op, hvad en kvittering typisk indeholder.
Så her er svaret:
- Produktnavn
- Varens pris
- Moms på varen
- Eventuelle rabatter
- Købsdato
- Forretnings-/forhandlernavn
Hvorfor digitale kvitteringer?
Hvis du laver et udlæg for virksomheden, skal du virkelig huske at få kvitteringen med dig. For hvis den skulle blive væk, kan du ikke få refunderet dit udlæg. Så enkelt og ærgerligt er det. Kvitteringer er nemlig vigtige, hvis din virksomheds regnskab skal stemme. Derfor er slidte, krøllede eller på anden måde ulæselige kvitteringer også enhver bogholders værste mareridt. Kun overgået af bortkomne kvitteringer.
Digitale kvitteringer derimod kan ikke bare redde dagen for dig, men også for din bogholder. Ydermere er der den nye, digitale bogføringslov at tage i betragtning. Den er blevet vedtaget i Folketinget, og fremover skal alle virksomheder tydeligt definere deres bogføringsprocedurer. I 2024 bliver det et krav for de fleste virksomheder at føre et digitalt bogholderi, hvor alle kvitteringer bliver gemt digitalt.
Med en app som Wolfpack kan enhver kvittering blive digitaliseret, let og brugervenligt. Det vil uden tvivl også kunne hjælpe både medarbejdere og bogholdere i enhver virksomhed, som har fået stillet kravet om at føre digital bogføring.