Hvordan markedsfører du dig bedst, tænker du? Det er en af de sværeste discipliner, da det både koster penge og kræver viden og tid. Alle tre ting er noget, som man sjældent har, når man går i gang med at starte en virksomhed.
Hvad koster det at markedsføre min virksomhed?
Det koster penge at tjene penge, og en af de sværeste discipliner for de fleste virksomhedsejere er marketing. For selvom du har et godt produkt, hvordan markedsfører du egentlig så din virksomhed? Det bedste råd må være, at du drøfter dine muligheder med nogen, som har prøvet det før. Og at du også tager kontakt til et markedsføringsbureau, inden du går i gang. Ofte kan de give dig en idé om, hvor stort markedet er for de produkter, som du ønsker at sælge, og hvad der er af konkurrenter inden for din produktkategori.
Skal jeg hyre folk udefra eller gøre det selv?
Det er en god idé at hyre marketingfolk udefra som konsulenter i starten, hvis du ikke har forudsætningerne for at vide, om de er gode eller dårlige, og hvilke kvalifikationer du skal kigge efter. Vælg et bureau, som har erfaringer inden for dit produktsegment, så du har mulighed for at tage nogle referencer fra lignende virksomheder.
Hvor markedsfører jeg mig bedst?
Det er en god idé at undersøge mulighederne med dit marketingbureau, da de vil kunne pege dig i en retning, hvor det giver mening at markedsføre dine produkter. Det kan være alt fra Facebook og Google til Instagram og TikTok.
Markedsføringskanaler
Man taler ofte om to typer markedsføringskanaler. Her får du også en tredje, som er en slags oversigt over, hvor du kan markedsføre dig og din virksomhed.
Online-kanaler
• Google
• Instagram
• TikTok
• Nyhedsbreve.
Offline-kanaler
• Annoncer i aviser og magasiner
• Plakatsøjler
• Telemarketing
• Brochure.
Den ukendte kanal
• Mund-til-mund
• Anbefalinger
• Produkt-placement
• Personlig branding.
Hvordan laver jeg en markedsføringsplan?
Hvis du ikke har prøvet marketing før, og markedsføring er nyt for dig, skal du søge hjælp til denne del, da det kræver indgående viden om, hvordan du gør det. Nedenfor har vi samlet nogle af de parametre, som du selv skal kende, når du taler med dit markedsføringsbureau. Det er nemlig ikke noget, som de kan svare på.
Hvad er CAC?
CAC står for Cost Acquired Customer (dvs. omkostninger ved at få en kunde). Dette begreb hører især sammen med softwareprodukter, hvor en sådan omkostning udregnes. Typisk sammensætter man CAC ved at tage de omkostninger, som det koster at få en kunde – det vil være alt fra omkostninger til selve annonceringen, marketingbureauet og den supporter/kundeservice, som har været med til at lande kunden.
Hvad er ROI?
Dette begreb skal ses som forkortelsen af det engelske begreb return on investment – altså hvad er dit afkast ved den specifikke investering. Dette begreb kan foldes ud på mange måder. Fx kan du benytte en afart, hvor du ser på, hvornår du når breakeven på en investering i CAC. Altså hvor lang tid der går, før du har omsat så mange penge på din kunde, at det har dækket din CAC. Normalt vil man gøre det op i forhold til antallet af måneder, der skal til, før du begynder at tjene penge på kunden. Er din CAC fx 900 kr., og du omsætter for 100 kr./md. på kunden, så skal du altså bruge 9 måneder på at gå i breakeven, og din ROI kan begynde at bygge sig op.
Hvad er LTV?
LTV står for life-time-value – altså livstidsværdi. Du udregner LTV ved at antage, hvor lang tid dine kunder betaler til dig, før de stopper eller opsiger deres abonnement. Lad os sige, at dine kunder hver betaler 1.000 kr. årligt, men at de i gennemsnit stopper efter fem år. Så er LTV 5.000 kr.
Hvad er SaaS?
SaaS står for Software as a Service. Altså et program, som du stiller til rådighed på månedsbasis, og som du løbende vil udvikle. I gamle dage downloadede man programmet eller kørte en CD-rom. Men i dag er det mere almindeligt, at man lejer programmet.
Hvad er Churn?
Churn betyder blot, hvor mange af dine kunder som stopper deres abonnement ud af den samlede kundemængde. Har du fx 1.000 kunder, og din churn (som oftest udregnet på månedsbasis) er 2 %, så mister du altså 20 kunder om måneden.
Hvad er ARPU?
Det står for Average Revenue Per User – altså gennemsnitlig omsætning per bruger. Det er en betegnelse, som man bruger til at forstå mekanikken mellem CAC og ARPU, som nævnt ovenfor. Fx så skal CAC ikke være højere end ARPU – med andre ord skal du kunne dække din CAC inden for de første 12 måneder. Ellers vil din virksomhed lide et likviditetspres, især hvis I vækster.
Download gratis app til kvitteringer
Kontakt os
CVR: 43695630
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø
Du leder sikkert efter
Bliv en del af flokken
Sæt kløerne i verdens letteste udgifter