Forretningsplan og go-to-market

Hvad er en forretningsplan – et spørgsmål mange stiller, så lad os give dig et konkret svar her, så du kan komme trygt videre. En forretningsplan er en slags rapport, hvor du skriver, hvilke kunder du vil sælge til, hvad du vil sælge, og hvordan du vil sælge det. Kort sagt en plan for, hvordan du bygger din virksomhed og de produkter, der skal sælges, for at du og din virksomhed bliver en succes.

Hvorfor er en forretningsplan nødvendig?
En forretningsplan er nødvendig, fordi du har brug for et overblik i starten, så du ved, hvad du sælger, og hvordan du vil adskille dig fra konkurrenterne. Det betyder, at du skal google, hvilke produkter der findes i forvejen på internettet, hvad andre sælger det for, og hvor mange konkurrenter der er i markedet. En konklusion kan jo være, at du skal tilpasse din oprindelige idé for derved at skille dig ud fra andre i markedet.

Lav en go-to-market-strategi, for den fungerer bedre i praksis
Selvom en forretningsplan er vigtig, så er GTM, en go-to-market-plan, mindst lige så vigtig. Det er en plan for, hvordan du lancerer din virksomhed og skaffer de første kunder og efterfølgende skaffer flere nye kunder. Husk på, at selvom du har det bedste produkt i markedet, så hjælper det ikke meget i starten, hvis ingen kan finde det eller kender til det. Læg derfor masser af energi i at få din virksomhed udover rampen i startfasen. I Wolfpack lavede vi en landingpage, inden vi overhovedet var gået i markedet, så da vi lancerede virksomheden, havde vi allerede nogle hundrede e-mailadresser at skrive til.

Hvad indeholder en forretningsplan?
En forretningsplan har mange former, men overordnet set skal du beskrive følgende 10 punkter:

  1. Hvilket produkt og hvilken service skal du sælge?
  2. Hvad skal din virksomhed hedde, og hvordan skal din virksomhed brandes?
  3. Hvad skal dine produkter/services koste?
  4. Hvem er dine kunder, og hvilket marked skal du adressere?
  5. Hvem skal være med i din virksomhed på teamet, for at du lykkes?
  6. Hvordan skal virksomheden finansieres?
  7. Hvordan lægger du et budget og får styr på det økonomiske fundament?
  8. Hvilken idé eller hvilket koncept består din virksomhed af?
  9. Hvem er dine konkurrenter?
  10. Hvordan skal du udvikle virksomheden over tid?


Forretningsplansskabelon
Hvis du bruger de 10 ovenstående punkter som en skabelon til din forretningsplan, så er du godt i gang. Alle 10 områder skal beskrives indgående, sådan at den endelige forretningsplan bliver på mindst 10 sider. På den måde kan du samle alle dine tanker ét sted, og du kan inddrage andre mennesker i din idé, hvilket også kan være en stor hjælp undervejs.

Bogforing - Wolfpack - Forretningsplan

Bogføring

Alt det, du skal vide om bogføring

Beregnere - Wolfpack - Forretningsplan

Budget

Bliv klogere på budgetterne

Euro - Wolfpack - Forretningsplan

Bank

Oprettelse af bank
mm.

Bogforing - Wolfpack - Forretningsplan

Bogføring

Alt det, du skal vide om bogføring

Beregnere - Wolfpack - Forretningsplan

Budget

Bliv klogere på budgetterne

Euro - Wolfpack - Forretningsplan

Bank

Oprettelse af bank
mm.

Sol - Wolfpack - Forretningsplan

Markedsføring

Sådan markedsfører du dit firma

Fordele - Wolfpack - Forretningsplan

Branding

Sådan bygger du dit brand

iPhone - Wolfpack - Forretningsplan

Digitalisering

Den digitale organisation

Wolfpack Stacked - Wolfpack - Forretningsplan

Download gratis app til kvitteringer

App Store - Wolfpack - Forretningsplan
Play Store - Wolfpack - Forretningsplan